Prezentuję Państwu scenariusz zajęć z nauczania zintegrowanego w kl.I w oparciu o lekturę S. Michałkowa "Nie płacz koziołku".
KONSPEKT Z NAUCZANIA ZINTEGROWANEGO W KLASIE I A
Prowadząca: Anna Nawrot
Krąg tematyczny: Nasze spotkanie z lekturą „Nie płacz koziołku”
Temat dnia: Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie. Rozmowa z uczniami na temat koleżeństwa i przyjaźni w oparciu o przygody bohaterów lektury ”Nie płacz koziołku”.
Cele: - określanie cech przyjaciela, - rozwijanie umiejętności czytania i słuchania tekstu ze zrozumieniem, - kształtowanie umiejętności rozwijania zdań, - umiejętność uporządkowania zdań zgodnie z kolejnością wydarzeń, - rozwijanie spostrzegawczości, wyobraźni, - poszerzenie słownictwa związanego z terminem „przyjaźń”, - ćwiczenie pamięci, - utrwalenie wiadomości o rzeczowniku, - wdrażanie do wypowiadania się całym zdaniem, - utrwalanie liczenia w zakresie 20, - wdrażanie do zawierania przyjaźni i wytrwania w niej, - umiejętność wczuwania się w sytuację drugiej osoby ( rozwijanie empatii), - wdrażanie do zachowania porządku, dyscypliny podczas lekcji, - przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania.
Przewidywane efekty dydaktyczno – wychowawcze: - rozumie znaczenie i wartość koleżeństwa, przyjaźni w życiu każdego człowieka, - wie, jakie cechy powinien mieć przyjaciel, - ocenia zachowania bohaterów lektury, - uzasadnia swoją opinię, - podaje przykłady koleżeństwa i właściwego zachowania w różnych sytuacjach, - dobiera przymiotniki określające przyjaciela, - układa , uzupełnia i rozwija zdania, - układa krótkie rymowanki, - rozumie przeczytany tekst, - rozwiązuje proste zadania tekstowe, - rozumie znaczenie „przyjaźni”, - potrafi zachowywać się kulturalnie podczas lekcji oraz pamięta o zachowaniu porządku wokół siebie.
Metody pracy: zabawowa, problemowa, praca z tekstem, pokaz, rozwiązywania problemów, ćwiczeń, aktywizująca, drama .
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa.
Środki dydaktyczne: krzyżówka, rozsypanka wyrazowa, kartki z opisem wydarzeń, serca z kartonu, liczmany, historyjka obrazkowa, tytuły wydarzeń, sylwety przyjaciół, wierszyki o przyjaźni, podręcznik do kl. I „Już w szkole” (semestr II) – s.40.
Przebieg lekcji Faza wstępna 1. Wprowadzenie do tematu – rozwiązanie krzyżówki (hasło-koziołek).
Faza główna 1. Omówienie kolejności wydarzeń w lekturze na podstawie historyjki obrazkowej- przyporządkowanie tytułów do wydarzeń. 2. Omówienie zachowania się zwierząt. 3. Ułożenie przysłowia z rozsypanki wyrazowej. (Prawdziwych przyjaciół poznajemy w biedzie). 4. Wyjaśnienie przysłowia. Rozmowa z uczniami na temat koleżeństwa, przyjaźni. 5. Rozwiązanie zadania tekstowego- mnożenie w zakresie 20. 6. Przerwa śródlekcyjna – zaśpiewanie piosenki pt. „Dwa serduszka z czekolady”. 7. Układanie dalszego ciągu wydarzeń opisanych na kartkach przygotowanych przez nauczyciela. 8. Rozwinięcie zdania : Przyjaciel pomaga.
Faza końcowa 1. Podsumowanie: Pisanie na serduszkach najważniejszych cech przyjaciela. Kogo mogę nazwać prawdziwym przyjacielem i dlaczego?
Anna Nawrot
|